luni, 3 octombrie 2011

Vehiculul electric: suntem gata!

Share


„Peste o lună, primele vehicule electrice Renault vor fi livrate clientilor. Astfel se concretizează strategia ambitioasă, care tinteste spre pozitia de top în mobilitatea cu zero emisii. Toată reteaua a urmat cursuri de formare si este pregătită să facă vânzări si lucrări de service pentru vehiculele electrice, cu o ofertă completă care include vehiculul, închirierea bateriilor, încărcarea si un pachet de servicii. E un moment important pentru Renault, Aliantă si toti clientii care asteaptă cu nerăbdare livrarea primelor Fluence Z.E., Kangoo Z.E si Twizy în acest an.” Thierry Koskas, Director de program vehicul electric.


Vehiculul electric este vârful de lance al politicii de mediu Renault eco2, axată pe o ofertă de produse si servicii ecologice si accesibile tuturor.
Grupul Renault s-a angajat prin planul strategic „Renault 2016 – Drive The Change” să reducă amprenta carbon la nivel mondial cu 10 % până în 2013 si cu încă 10 % între 2013 si 2016. În plus fată de activitatea pe vehiculele termice, Renault este singurul constructor care, începând chiar cu 2012, oferă o gamă completă de vehicule electrice menite să promoveze o nouă formă de mobilitate în lumea auto.

Terenul este operational. Reteaua Renault: competenta si aproape de client

Toată reteaua mobilizată pentru lansarea Z.E.
Renault si-a organizat reteaua de vânzare si post-vânzare într-un sistem de 3 niveluri conceput pentru a optimiza serviciile pe care le oferă clientilor de Z.E.
· Reteaua Renault (agenti, concesionari si filiale): clientul cumpără si beneficiază de service pentru vehiculul electric în toată reteaua Renault.
· Centrele Renault Z.E. : clientii vor putea să beneficieze de asa-numitele Centre Z.E. Se va pune accentul pe testele dinamice pentru a întelege ce înseamnă viata cu vehiculul electric. Clientul descoperă o nouă plăcere de a conduce.
· Centrele Expert Renault Z.E.: sunt dotate cu un atelier Z.E. dedicat unde se vor putea face reparatiile pentru toate componentele vehiculului.
· Pentru a putea deservi mai bine clientii persoane juridice, toate centrele Renault Pro+ dedicate clientilor persoane juridice, care lucrează conform formulei „one stop shopping”, vor deveni si centre Expert Z.E. Mestesugarii, comerciantii, autoritătile locale sau flotele de companie vor putea să cumpere si să beneficieze de service pentru
vehiculele electrice în service-ul lor obisnuit din reteaua Renault Pro+. La sfârsitul anului 2011 vor fi operationale 250 astfel de centre.

Practic, clientul va putea să-si lase masina în orice locatie din retea – la un agent, la un concesionar sau într-o filială. Dacă respectivul centru nu este acreditat ca expert Z.E., îl va transfera unui centru Expert. Demersul este complet „transparent” pentru client care va avea o alternativă de mobilitate în perioada în care vehiculul său este în service.
La lansarea vehiculelor electrice pe piată, în Europa vor fi 750 de centre Expert Z.E. Toate vor fi dotate cu borne de reîncărcare a vehiculelor electrice.


Specialisti formati pentru caracteristicile Z.E.

În fiecare centru Renault, clientul va găsi specialisti pe vehiculul electric. Toată reteaua a urmat un ciclu de pregatire comercială si tehnică. În iunie 2009, Renault Academy (centrul de formare Renault) a început să deruleze sesiuni de training pe Z.E. Modulele de formare sunt comune pentru Renault si Nissan. Primele două module au început încă din iunie 2010, având un nume comun „EV4ALL / Formare VE pentru toti”. Au fost concepute pentru a furniza elementele de bază pentru întreg personalul retelei, indiferent de profesie.
- Primul modul – „EV overview” este o introducere generală la tematica vehiculului electric, atât în ceea ce priveste partea tehnică, precum si în ceea ce priveste caracteristicile comerciale, de service, de exploatare si tehnologice.
- Al doilea modul – „Safety overview” prezintă aspecte de sigurantă specifice activitătii într-un mediu electric de 400 V.

Pe lângă aceste formări derulate în sistem e-Learning, o sesiune speciala de training destinata întregului personal de vânzări (8000 de persoane) va avea loc în lunile octombrie si noiembrie la Sevilia (Spania).
S-au introdus si formări mai specifice pe VE pentru personalul tehnic. De exemplu, o formare pe partea mecanică si de caroserie pentru Kangoo Z.E. si Fluence Z.E. este în curs de derulare în toate Centrele Expert si în Centrele Z.E. în Franta. O a doua fază a formării este prevăzută la câteva luni după primele livrări de VE. Continutul va fi finalizat în functie de feedback-ul pe incidente mecanice care ar putea să apară.

Infrastructura de incarcare a bateriilor in plina expansiune

Alianta a semnat mai mult de 100 de acorduri în lume
Renault lucrează de 3 ani la dezvoltarea infrastructurii de încărcare a bateriilor împreună cu parteneri atât din sectorul privat cât si din sectorul public. Astfel, Alianta Renault-Nissan a semnat mai mult de 100 de parteneriate în lume cu autorităti publice (state, orase, regiuni), furnizori de energie, operatori de infrastructură, centre de cercetare si dezvoltare, centre comerciale, administratori de parcări publice, hoteluri, etc.

Aproape de 50 000 puncte de încărcare în Europa în 2012
În Europa, s-au semnat contracte cu toate marile state europene cu furnizori de electricitate (RWE în Germania, EDF în Franta, Acciona în Spania, a2a si Enel în Italia, etc.), operatori si/sau guverne. În baza acestor contracte se estimează că în al doilea semestru din 2012 vor fi în Europa 50.000 de puncte de încărcare.

Teste la scară largă: 400 de vehicule, 9 tări
Începând cu decembrie 2010, s-au distribuit treptat mai mult de 400 de vehicule către clienti. Până în prezent, astfel de teste se derulează în nouă tări: Franta (inclusiv insula Réunion), Germania, Italia, Danemarca, Rusia, Israel, Coreea de Sud, Singapore si Australia.
- În Germania, Renault furnizează 45 Z.E. pentru diferite tipuri de teste care se desfăsoară în intervalul aprilie 2011 – iunie 2012:
- Din aprilie 2011 până în iunie 2012, în regiunea Rin-Rhur, unor clienti precum RWE,
Deutsche Post, Stadtwerke Unna, Chemion, BEW, RWZ, Stadtwerke Brühl, Europcar, SWK li se pun la dispozitie 30 de vehicule (Kangoo Z.E. et Fluence Z.E.).
- Din mai 2011 până în iunie 2012, în regiunea Hamburg, 15 vehicule Kangoo Z.E. vor fi date spre testare unor clienti precum Unilever, Vattenfall, Hamburg Energie, Stadtreinigung Hamburg, Hamburg Airport, Hermes, Axel Springer, Budni, Hiplo et HHLA.
Sunt programate 50 de puncte de încărcare în regiune pe care le vom instala în parteneriat cu Hamburg Energie si Vattenfall.
- În Italia, la Milano si la Brescia, clientii vor testa 60 Z.E. (Kangoo Z.E. si Fluence Z.E.) pe o perioadă de 9 luni. Clientii principali sunt Henkel, Sodexo, TNT, UPS, Nestlé, Primăria din Milano si Primăria din Brescia. În cele două orase vor fi instalate cele 270 de puncte de încărcare în spatii publice în parteneriat cu a2a.
- În Franta, operatiunea SAVE (Seine Aval Vehicule Electrice), cea mai importantă din tară va antrena 100 Z.E. între aprilie 2011 si septembrie 2012 si aproximativ 150 de puncte de încărcare.
În iulie, 60 de persoane conduceau deja vehicule electrice Renault si Nissan (Renault Kangoo Z.E., Renault Fluence Z.E si Nissan Leaf), existau 103 puncte de încărcare, din care 38 pe drumuri publice si în unele parcări Carrefour si Vinci. De asemenea s-au instalat borne de încărcare rapidă si în două statii Total.
Primele reactii ale celor implicati în SAVE sunt pozitive. Spun că Z.E. este la fel de performant ca o masină termică: „credeam că masinile electrice au performante slabe, dar nu e deloc asa”, declară o utilizatoare care lucrează la Carrefour Property. Încărcarea bateriilor se face usor: „borna e tactilă si usor de folosit”, constată un alt utilizator. Z.E. inspiră încredere: „Când ceilalti soferi asteaptă la stop îsi turează masinile agitati. E un pic ridicol, destul de ciudat dacă stai să te gândesti”, remarcă un alt angajat Carrefour Property.

Z.E. Box: un pachet de oferte simplu si complet

Vehiculul electric Renault e usor de condus cu Z.E. Box, o cutie care li se înmânează clientilor Z.E. Contine răspunsurile la toate întrebările clientilor privitoare la vehiculul electric. Oferă informatii utile si detaliază contractele referitoare la vehiculul electric, la baterie, încărcarea bateriei si alte servicii. Clientul poate sta linistit, Renault sa gândit la toate.

Z.E. Car : vehicul cu zero emisii*, adaptat si inteligent

Cumpărând sau închiriind un vehicul electric din gama Renault, clientul descoperă o nouă plăcere de a conduce si are satisfactia de a sti că nu produce emisii. Intră în acelasi timp într-un univers tehnologic inteligent. Sistemul de navigatie Carminat TomTom Z.E. Live, adaptat special gamei Renault Z.E., permite vizualizarea pe ecran a razei de actiune pe care o are vehiculul în functie de nivelul de autonomie.
Propune de asemenea, de manieră precisă, ruta către bornele de încărcare cele mai apropiate (în functie de modele si de tară).
My Z.E. Connect este un pachet de servicii simple si practice care le permite clientilor să monitorizeze autonomia vehiculului cu ajutorul unui computer sau a unui telefon mobil pe care este instalată aplicatia „Z.E. Services”.


Z.E. Battery: o baterie mereu functionala


Renault este proprietarul bateriei, prin filiala sa RCI Banque. Clientul semnează un contract de închiriere care îi garantează că va primi o baterie mereu functională la preturi accesibile. Renault se angajează să îi pună la dispozitie clientului o baterie functională cu o capacitate de încărcare de peste 75 %.
Renault va propune diferite tipuri de contracte de închiriere, adaptate nevoilor clientilor persoane fizice sau juridice. Contractele se pot prelungi pe perioadă nedeterminată (a se vedea tabelul cu preturi mai jos).
În cazul unei a doua vânzări a vehiculului, un nou contract se semnează automat cu noul proprietar.

Bateria litiu-ion de ultima generatie

Motorul electric este alimentat de o baterie cu tehnologie litiu-ion. Dimensiunea bateriei depinde de tipul vehiculului. Bateria de Fluence Z.E. are 48 module de putere, fiecare dintre ele cu 4 celule elementare. În interiorul celulelor au loc reactiile electrochimice care permit producerea de curent sau stocarea de energie. Fiecare modul are dimensiunea unui laptop si sunt aranjate pe 3 niveluri suprapuse. Fiecare modul generează 8,3 V, adică 400 V pentru toate cele 48 de module. Aceste baterii litiu-ion, compacte si inovatoare sunt produse de AESC (Automotive Electric Supply Corporation), un joint venture Nissan – NEC sau de compania coreeană LG.

Performanta bateriilor este superioară celor din generatia anterioară - nichel-hidrură metalică – în toate privintele: autonomie, durabilitate, fiabilitate, sigurantă si costuri. Nu prezintă efectul de memorie care rezultă din cicluri de încărcare incompletă si provoacă diminuarea capacitătii bateriilor clasice. Bateria nu necesită niciun fel de întretinere si poate fi încărcată în cicluri scurte fără ca acestea să genereze efecte secundare.
Pentru a avea o perspectivă asupra cantitătii de litiu necesară, bateriile de 250 kg contin 3 kg de litiu. Companiile miniere Chemetall si SQM estimează că rezervele mondiale de litiu sunt undeva între 14 si 17 milioane de tone.

Reciclare: Renault implementează un sistem de colectare a bateriilor degradate sau pe final de viată în toate tările unde comercializează gama electrică. Bateriile se colectează în reteaua comercială Renault sau în centre de tip REMAT certificate pentru distrugerea Z.E.
Într-o primă fază, bateriile sunt trimise într-un centru de diagnostic pentru a fi sortate: cele care pot fi reutilizate în alte scopuri, diferite de cele auto, si bateriile care trebuie reciclate. Reciclarea presupune dezasamblarea bateriilor pe componente (carcasă, parte electronică, module…). Toate componentele, mai putin modulele si celulele, fie sunt reciclate conform proceselor clasice fie sunt refolosite. De modulele bateriilor (formate din seturi de celule) se ocupă companii de reciclare mai specializate. Până în prezent, Renault a semnat un parteneriat cu compania Umicore, o companie de talie mondială, lider în domeniul reciclării bateriilor litiu-ion.
Procesul utilizat de Umicore constă în tratarea pirometalurgică a celulelor si a modulelor, urmată de o tratare hidrometalurgică pentru recuperarea metalelor.

Sigurantă: încă de la începutul proiectului, Renault, sub monitorizarea autoritătilor, s-a angajat să ofere vehicule electrice la fel de sigure precum cele termice. Siguranta bateriilor e asigurată de stabilitatea manganului, a sistemului electronic al bateriei care controlează celulele si al ambalajului robust al modulelor de baterie. Specificatiile acestui ambalaj au fost astfel date încât să asigure sigurantă pasivă optimă în caz de impact. Structura vehiculului este de asemenea consolidată pentru a proteja bateria.
Renault lucrează si cu serviciile de urgentă pentru a pregăti sosirea vehiculului electric. S-a realizat un ghid - ERG (Emergency Response Guide)- conform unui caiet de sarcini la care s-a colaborat cu pompierii. Ghidul este utilizat pentru formări, în intern, ale pompierilor. S-au făcut si numeroase teste pentru a ne asigura de absenta riscurilor în ceea ce priveste Z.E. Într-un asa-numit test „barbecue” s-a aprins focul sub masină si s-a măsurat timpul scurs până masina a luat foc. Rezultatele arată că vehiculul electric este mai rezistent la foc decât cel termic, pentru că vehiculul electric nu are rezervor de benzină. Baterie ia foc după 10 minute, iar rezervorul de benzină în doar unu-două minute.

Încarcarea Z.E.: infrastructura pentru incarcare, atat acasa cat si in spatiile publice

Simplu de folosit, Wall-Box2 este echipamentul ideal pentru încărcarea standard la domiciliu. Trebuie instalată de către un electrician autorizat. Pentru a face viata clientilor mai usoară, Renault poate să-i pună în legătură cu serviciile profesionale ale companiilor de profil precum RWE în Germania, Enel sau a2a în Italia, EDF sau Schneider Electric în France.
Principalele avantaje ale acestei borne sunt viteza de încărcare, faptul că respectă normele, că prezintă ergonomie si posibilitatea de a comunica cu reteaua electrică pentru a beneficia de tarife mai bune pentru electricitate, noaptea sau în orele cu mai putin trafic în retea. În 6 până la 8 ore, bateria este încărcată în întregime.
Pentru o încărcare completă, mai lentă (10 ore), Renault propune, optional sau ca accesoriu, un cordon de reîncărcare (EVSE) care se conectează la priza de acasă de 220V. Pentru Twizy, ne putem bransa direct la priza de acasă de 220V datorită unui cablu integrat vehiculului, iar încărcarea se realizează în 3 ore si 30 minute.
Accesul la infrastructura de încărcare pentru publicul larg: încărcare standard (între 6 si 8 ore), accelerată (1 oră) sau rapidă (30 min) i se asigură clientului datorită acordurilor semnate de Alianta Renault-Nissan.

Service Z.E.: asistenta non-stop

În cadrul contractului de închiriere a bateriei, indiferent de planul tarifar ales, clientul Renault Z.E. beneficiază de asistentă pentru orice tip de pană 24h / 24, 7zile / 7. Asistenta acoperă atât panele legate de vehicul, cât si cele ale motorului sau ale bateriei. Acoperă de asemenea si penele de energie pentru care clientul va fi remorcat până la un punct de încărcare dorit, în limita a 80 de km.

Garantia standard Z .E. pe care o dă constructorul cuprinde:
- Garantie vehicul : 2 ani / kilometraj nelimitat sau 3 ani / 100 000 km în functie de tară (si de oferta pentru vehiculele termice care există de la tară la tară),
- Garantie grup moto-propulsor electric : până la 5 ani / 100 000 km – mai putin pentru Twizy care are 3 ani / kilometraj nelimitat.
Pe lângă garantia constructor, Renault propune oferte de extindere a garantiei si contracte de întretinere special adaptate pentru vehiculul electric, pentru durate si kilometraj la alegere :
- Un service „întretinere programată” care îi permite clientului să aleagă o formulă (ani / kilometri) în functie de propriul mod de exploatare al vehiculului,
- O prelungire a garantiei până la 7 ani, în functie de optiunea clientului (mai putin GMP electric)'
- RCI Banque propune o polită de asigurare service.

Proprietarul unui Z.E. nu va avea limite de distantă pentru călătoriile sale pentru că i se va propune spre închiriere o masină cu motor termic la tarife preferentiale, a cărei disponibilitate i se garantează. Serviciul va fi disponibil în agentiile Renault Rent si în retelele europene partenere care garantează o bună acoperire teritorială, precum si prin My Renault, acesibil de pe situl renault.fr. Plata pentru închirierea masinii se va face cu ocazia utilizării ei, în agentie sau pe internet.

Disponibil pentru Fluence Z.E. si Kangoo Z.E., Fleet Asset Management sau sistemul de gestiune dinamică a flotelor este un serviciu exclusiv Renault, destinat celor care închiriază masini pentru perioade îndelungate sau administratorilor de flote. Informează zilnic clientul cu privire la kilometraj, la consumul de energie, la starea de încărcare a bateriei etc… (aproximativ 60 de informatii sunt furnizate zilnic) si îi permit să gestioneze mai bine flota de vehicule electrice fără vreo interventie din partea utilizatorului. Clientul are acces la aceste date de pe server printr-un cod de acces securizat si personalizat.


O gama completa accesibila tuturor. Vehiculele Z.E., perfect adaptate pentru utilizarea cotidiana

În Europa, 87 % din traseele urbane nu depăsesc 60 km pe zi. Omologate pentru a parcurge 185 km, respectiv 170 km (ciclu mixt NEDC) în cazul modelelor Fluence Z.E si Kangoo Z.E. si 100 km în cazul modelului Twizy (ciclu urban), vehiculele din gama Z.E. Renault dispun de o autonomie adaptată utilizării cotidiene.
Cu toate acestea, autonomia vehiculelor electrice variază în functie de mai multe criterii: viteză, tipul traseului, utilizarea aerului conditionat si a sistemului de încălzire si stilul de condus (sportiv, normal sau economic). Spre deosebire de vehiculele cu motor termic, vehiculul electric este cel mai economic atunci când rulează în traficul dens din oras. Renault pune la dispozitia clientilor numeroase tehnologii pentru a le permite să-si optimizeze autonomia vehiculului.

De la Kangoo Z.E. la Zoe, o gama completa comercializata la jumatatea anului 2012

Kangoo Z.E. si Kangoo Maxi Z.E. (cu 2 si 5 locuri) : un adevărat Kangoo 100 % electric. Comercializare : octombrie 2011
Clientela vizată de utilitara Zero Emisii este alcătuită din flote de companii, detinători de magazine, artizani si structuri care asigură transportul de persoane, cum este cazul colectivitătilor locale. Bazându-se pe 13 ani de experientă în calitate de lider european în segmentul vehiculelor utilitare, Renault propune trei versiuni, care răspund tuturor nevoilor. Capacitatea de încărcare este aceeasi ca în cazul versiunii cu motor termic, iar confortul de conducere este unul deosebit.

Fluence Z.E. : prima berlină tricorp accesibilă. Comercializare: noiembrie 2011
În Europa, Fluence Z.E. va fi înainte de toate un vehicul de flotă pentru companiile care doresc să utilizeze o berlină statutară Zero Emisii.
În cele trei tări în care Renault a semnat un parteneriat cu Better Place (Israël, Danemarca si Australia), Fluence Z.E. este prima masină electrică cu autonomie nelimitată datorită înlocuirii bateriilor în statii automatizate. Aceasta va permite acoperirea nevoilor atât pentru clientii particulari cât si pentru cei de flote.

În functie de tară, persoanele care au făcut primele rezervări vor putea comanda modelele Kangoo Z.E. sau Fluence Z.E. în avanpremieră la sfârsitul lunii septembrie 2011.

Twizy, un concept inedit de mobilitate urbană. Comercializare: decembrie 2011 Vehicul inedit în mediul urban, Twizy oferă o manevrabilitate apropiată de cea a vehiculelor pe 2 roti în conditiile unui nivel de sigurantă si de confort apropiat de cel al autoturismelor. Simbol al semnăturii „Renault 2016 - Drive the Change”, Twizy există în două versiuni:
- Twizy 45, care poate fi condus fără permis în anumite tări,
- Twizy, care necesită un permis auto.
Două nivele de echipare au fost deja prezentate la Salonul de la Geneva: Urban si Technic. Un al treilea nivel, care accentuează aspectul „fun” al lui Twizy, este prezentat la Salonul de la Frankfurt: Twizy Color. Această versiune este disponibilă în culorile albastru, rosu sau verde, care se regăsesc la exterior pe stripping-urile de pavilion si laterale iar la interior pe tapiterie si pe torpedo. În plus este disponibil un set special de jante de aluminiu.
Optional, vehiculul poate dispune de portiere, al căror pret se situează la 550 € cu toate taxele. Rezervările pot fi făcute pe site-ul www.renault-ze.com

ZOE Preview, berlina compactă pentru toti. Showcar ce prefigurează modelul ZOE a cărui comercializare este prevăzută pentru jumătatea anului 2012.
ZOE Preview este un show car ce prefigurează ZOE, berlina compactă 100 % electrică. ZOE va fi, de la jumătatea anului 2012, un adevărat port-drapel al mărcii, reprezentând inovatia pentru toti, preocuparea pentru mediu, calitatea si noua tendintă de design Renault. Pentru mai multe informatii, consultati www.media.renault.com

Z.E., un vehicul accesibil
Un vehicul electric Renault prezintă un pret de vânzare sau de închiriere comparabil cu cel al unui vehicul Diesel echivalent (după deducerea stimulentului fiscal). Costul energiei consumate de un vehicul Z.E. este de 5 până la 10 ori mai scăzut, în functie de tară, decât cel al unui vehicul cu motor termic. Spre exemplu, cu Kangoo Z.E. si Fluence Z.E., un plin ce permite parcurgerea a 170 sau 185 km va costa în medie 2 euro, în functie de pretul kWh, ceea ce înseamnă o adevărată ruptură fată de costurile de alimentare ale unui vehicul cu motor termic. Accesibile atât la cumpărare cât si în utilizare, vehiculele electrice Renault vor reprezenta astfel o ofertă atrăgătoare atât pentru clientii particulari cât si pentru cei de flote.

Cum functioneaza motorul electric?

· Moto-reductor: Motorul electric este alcătuit dintr-un stator care creează un câmp magnetic ce se roteste si permite astfel rotatia rotorului pe axul motor. Acesta din urmă antrenează un reductor cu raport de demultiplicare fix pentru a transmite cuplul generat spre roti. Acest ansamblu este moto-reductorul. El oferă acceleratii liniare si fără salturi, nu calează niciodată si nu necesită ambreiaj. Functionarea în marsarier este obtinută făcând pur si simplu ca rotorul să se învârtă în sens invers. Motorul electric afisează un randament energetic foarte ridicat (90 %), mult superior celui al motoarelor termice (25 %).
· Unitate electronică de putere: Energia electrică este transmisă către moto-reductor prin intermediul unei unităti electronice de putere care cuprinde un ondulator. Acesta transformă curentul continuu de 400 V stocat în curent alternativ trifazat pentru a alimenta statorul. Amplasat în acelasi carter cu ondulatorul, transformatorul transformă curentul continuu de 400 V al bateriei de tractiune în curent continuu de 12 V pentru alimentarea retelei de bord traditionale si a functiilor auxiliare ale vehiculului (luminat interior si exterior, radio, geamuri electrice, etc.).
· Modul de interconexiune: Este turnul de control care distribuie curentul de putere pentru toate elementele motorului, baterie, sistem de aer conditionat si sistem de încălzire. El cuprinde si încărcătorul care transformă curentul alternativ de 220 V al retelei în curent continuu de 400 V pentru încărcarea bateriei.
· În momentul lansării, Fluence Z.E. si Kangoo Z.E. vor fi echipate cu motoare electrice fabricate si asamblate de Continental. La începutul anului 2013, Renault va lansa productia propriilor motoare electrice la uzina din Cléon (Franta).


Sursa: Renault Romania

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu