„Strategia noastră în domeniul mecanicii se bazează pe două axe: pe de o parte introducerea noilor tehnologii pentru grupurile motopropulsoare termice, diesel si pe benzină; pe de alta, dezvoltarea unei game de grupuri moto-propulsoare electrice. Această strategie ne va asigura pozitia de lider pe plan european în materie de emisii de CO2 pentru gama noastră de vehicule. Ofensiva noastră mecanică se concretizează în lansări regulate: în 2010, o nouă transmisie automată EDC; în iunie 2011, comercializarea motorului Energy dCi 130, primul diesel din familia Energy, urmată de cea a motoarelor 2.0 Energy dCi 130 si 150. Cu ocazia salonului de la Frankfurt prezentăm două noi motoare: Energy dCi 110 si Energy TCe 115. Acesta din urmă marchează începutul reînnoirii gamei noastre de motoare pe benzină, lansarea sa în Europa fiind prevăzută la începutul anului 2012. El va marca o adevărată ruptură în materie de emisii de CO2 prin reducerea acestora cu 30 % fată de gama noastră actuală.” Jacques Prost, Director de Inginerie mecanică.
După lansarea motoarelor Energy dCi 130 si 2.0 Energy dCi 130 si 150, familia Energy se extinde cu două noi motorizări termice: un nou motor pe benzină Energy TCe 115 si metamorfoza completă a motorului 1.5 dCi denumit acum Energy dCi 110. Gama de motoare Renault Energy înseamnă:
- O performantă mecanică bazată pe excelenta tehnologică a Renault in F1 : cu motoarele Energy, Renault aduce la dispozitia clientilor experienta dobândită în competitie. Cei 34 de ani de experientă în F1 si cele 9 titluri de Campion Mondial al constructorilor permit ca o serie de tehnologii inedite pentru acest nivel de gamă să devină accesibile.
- Tehnologii : motorizări bazate pe un downsizing de nouă generatie – cu sistem Stop & Start si recuperarea energiei în faza de frânare – si un continut tehnologic inedit la acest nivel de cilindree.
- O filozofie comună: reducerea drastică a consumului de carburant, a emisiilor de CO2 si a costului de utilizare oferind plăcere de a conduce si exigentă a calitătii la toate nivelele.
F1 si motorizarile de serie, un singur scop: ameliorarea randamentului mecanic global
Fie că lucrează la vehicule de serie sau la monoposturile de Formula 1, specialistii Renault în motoare urmează un triplu obiectiv comun : conceperea unor motoare performante, fiabile si economice. Prin urmare există numeroase punti între disciplina regină a sportului auto si vehiculele de serie :
- Sunt organizate schimburi de resurse: datorită transferurilor de colaboratori de la Renault Sport F1 spre ingineria mecanică Renault, gama Energy beneficiază de experienta dobândită de Renault în F1.
- Renault beneficiază de experienta Renault Sport F1 în următoarele domenii:
- cunoasterea arhitecturii motoarelor compacte,
- experienta în domeniul termicii motoarelor si a răcirii,
- reducerea frecărilor,
- utilizarea în comun a instrumentelor de calcul si măsură (90 % din programe sunt comune),
- utilizarea în comun a metodologiei programelor cu planning-uri de dezvoltare mai scurte.
Reinnoirea motorizarilor pe benzina in Europa
Aplicarea tehnologiilor utilizate în cazul motoarelor Diesel în domeniul motorizărilor pe benzină permite ameliorarea semnificativă a atractivitătii acestora din urmă. Renault a decis prin urmare să investească masiv în acest domeniu si va propune în lunile viitoare o gamă reînnoită de motoare Energy TCe economice si prietenoase cu mediul. Familia Energy TCe marchează o nouă etapă în strategia Renault în materie de motoare pe benzină si ar urma să reprezinte 85 % din vânzările de masini pe benzină ale mărcii în Europa la nivelul anului 2015.
Motorul cu cel mai bun raport putere - economie
Acest nou motor va fi disponibil din primul semestru 2012 pe familia Mégane / Scénic, în functie de tara de comercializare, înlocuind progresiv motorul 1.6 16v 110 CP. Fată de acesta din urmă, el va oferi performante mai bune, în ciuda reducerii cu circa 25 % a cilindreei :
- un motor 1.2 (1 198 cm3) turbo 4 cilindri cu injectie directă,
- o putere maximă de 115 CP (+ 5 CP),
- un cuplu maxim de 190 Nm (+ 40 Nm) disponibil de la 2 000 la 4 000 rot/min din care 90 % de la 1 500 rot/min,
- consum de carburant redus cu 25%, adică cu 1,5 l/100 km fată de motorul înlocuit (1.6 16v) si o autonomie apropiată de cea obtinută de un motor Diesel,
- un cost de utilizare mai mic datorită consumului inferior si taxelor mai mici pentru emisiile de CO2 precum si prezenta unui lant de distributie.
- un Downsizing de nouă generatie :
- Bloc motor integral din aluminiu
- 100 CP/litru : un nivel de putere inedit pentru un motor pe benzină de 1.2 litri
- Familie modulară : versiune TCe de 90 CP în pregătire: 3 cilindri de 900 cm3
Un concentrat de tehnologie in serviciul performantei si al eficientei
Primul motor pe benzină turbo cu injectie directă al Renault, blocul Energy TCe 115 face dovada unei mari suplete în utilizare. Datorită cuplului de 190 Nm, demn de un motor de 2 litri si disponibil încă de la 1750 rot/min, motorul Energy TCe 115 oferă aceleasi reprize si acceleratii ca un motor de 1.6 litri. Această performantă este posibilă datorită introducerii unor noi tehnologii, din care unele sunt utilizate în F1:- Arhitectură motor compactă : acest tip de arhitectură provenit din Formula 1 permite reducerea gabaritului fără afectarea performantelor.
- Reducerea frecărilor: permite limitarea pierderilor de energie legate de functionarea motorului.
Motorul consumă astfel mai putin carburant pentru a livra cantitatea de energie cerută si câstigă în longevitate si în robustete :
- Pompă de ulei cu cilindree variabilă cu comandă electronică: presiunea uleiului este ajustată la nevoile motorului în functie de conditiile de utilizare. Beneficiul pentru client: consumuri si emisii de CO2 mai scăzute, performante superioare.
- Lant de distributie cu frecări scăzute : acest lant optimizat este echipat cu un sistem hidraulic care îl mentine permanent întins pentru a reduce la minim frecările.
- Jupe de piston acoperite cu grafit.
- Strat DLC (Diamond Like Carbon) aplicat pe împingătoarele arborelui cu came. Utilizate de multi ani în F1, aceste tratamente de suprafată asigură proprietăti mecanice care permit reducerea semnificativă a frecărilor si ameliorarea randamentului energetic al motorului pentru performante mai bune si un consum mai redus.
- Distributie variabilă cu dublu-decalor al arborilor cu came (Variable Valve Timing). Asociat unui sistem de supraalimentare prin turbo-colector integrat, aceasta permite atingerea cuplului maxim de la turatii joase pe o plajă largă de utilizare.
- Sistem Stop & Start cu demaraj ultra-rapid : sistemul detectează pozitia exactă a pistoanelor si permite injectarea carburantului în cilindrul aflat în pozitia cea mai favorabilă, prin analogie cu demarajul pe o bicicletă (pedala în pozitie înaltă). Redemarajul este instantaneu. Energia necesară multiplelor redemaraje este recuperată în fazele de decelerare/frânare.
Expertiza inginerilor Renault Sport F1 pusă în practică în dezvoltarea motorului Energy TCe 115
Renault a dorit ca excelenta tehnologică a Renault Sport F1 să fie pusă în practică în conceptia motoarelor Energy. Pentru aceasta, Directia de Inginerie Mecanică a făcut apel la talentele Formulei 1 pentru a prelua conceptia acestor noi motoare. După Philippe Coblence care a avut sarcina de a dezvolta motorul Energy dCi 130 (tip R9M), Jean-Philippe Mercier a avut responsabilitatea studiilor de inginerie pentru motorul Energy TCe 115.
Jean-Philippe Mercier, responsabil inginerie mecanică pentru familia de motoare Energy TCe 115 : „În anii 80, am fost precursorii downsizing-ului în F1. La acea vreme reuseam deja să obtinem 850 CP din cei 1 500 cm3 ai motorului nostru V6 turbo. Această experientă ne-a condus la o bună cunoastere a motoarelor de putere mare pe litru de cilindree. Mi-am utilizat experienta în studiul puterii specifice pentru motorul Energy TCe 115. Am ajuns la un rezultat de 100 CP/l, o premieră pentru un motor 1.2l. Iar Renault nu si-a spus ultimul cuvânt.”
Energy dCi 110: metamorfoza motorului 1.5 dCi. O miza majora pentru Renault.
Motor esential al gamei, blocul 1.5 dCi echipează unul din trei vehicule Renault, de la Twingo la Laguna. În 2010 el a fost produs în aproape un milion de unităti.
Această nouă versiune metamorfozată va fi propusă mai întâi pe familia Mégane / Scénic înainte de a fi introdus pe celelalte modele ale grupului.
Un cuplu motor mai ridicat, un consum mai mic si un nivel scazut al emisiilor care constituie un record
- Cuplu de 260 Nm, în crestere cu 20 Nm, disponibil de la 1 750 rot/min
- Putere identică: 110 CP la 4 000 rot/min
- Mégane Energy dCi 110 nou vârf de lance : sub 100 g de CO2 / km, circa 4 l /100km.
Tehnologie: metamorfoza motorului 1.5 dCi
Arhitectură zona turbo :
- Reducerea pierderilor de sarcină datorită unei arhitecturi inovatoare a sistemului turbo. Calea parcursă de aerul de admisie este simplificată, ceea ce ameliorează randamentul turbo oferind performante superioare pentru un consum identic de carburant.
- Turbo cu inertie foarte scăzută: timpul de răspuns la turatii joase este îmbunătătit datorită unei mai bune dimensionări a turbinei.
Duze de injectie ANI (Unghi de Injectie Individualizat): mai precis, acest mod de difuzare a carburantului îmbunătăteste sensibil arderea (-15 % particule nearse) în beneficiul direct al consumului si al emisiilor de CO2. Tehnologia de difuzare ANI compensează descentrarea naturală a duzelor proprie motoarelor cu 8 supape (disimetrie între supapele de admisie si cele de evacuare). Această difuzare este realizată cu ajutorul unor injectoare piezo-electrice cu 7 orificii.
Reducerea frecărilor: (Cf. motor Energy TCe 115).
Preluarea „pachetului” tehnologic al motorului Energy dCi 130:
- Sistemul Stop & Start cu recuperare de energie la frânare (ESM) : tehnologia Stop & Start constă în oprirea automată a motorului de îndată ce vehiculul este la stop. Este oprită astfel orice emisie poluantă. Acest sistem permite economisirea a mai mult de un litru de carburant la 100 km în circulatie urbană. Atunci când soferul actionează pedala de ambreiaj, redemarajul este instantaneu. Pentru a asigura multiplele reporniri ale motorului, demarorul a fost ranforsat (demaror si coroana demarorului), la fel ca si sistemul de injectie (pompă si injectoare de înaltă presiune). Toată baza motorului a fost dimensionată pentru 410 000 cicluri de demaraj (la 300 000 km), adică de aproape 7 ori mai mult decât în cazul unui motor clasic.
ESM (Energy Smart Management): acest sistem permite recuperarea energiei cinetice a vehiculului în fazele de decelerare/frânare prin intermediul alternatorului si stocarea acesteia în baterie. Consumatorii electrici (încălzire, iluminare, radio…) sunt atunci alimentati direct de baterie ceea ce diminuează sarcina alternatorului. Această energie va fi apoi reutilizată pentru a asigura redemarajele vehiculului.
- Recircularea gazelor de esapament (EGR): Asemenea motorului Energy dCi 130, Energy dCi 110 adoptă tehnologia EGR de presiune joasă. Această tehnologie consistă în recuperarea gazelor de esapament mai în aval, după trecerea lor în turbină si în filtrul de particule.
Aceste gaze sunt apoi răcite într-un schimbător de presiune joasă înainte de a fi redirijate spre turbo unde sunt amestecate cu aerul de admisie. Datorită acestei tehnici, presiunea de supraalimentare este mărită. Gazele sunt apoi răcite cu aerul din radiatorul de supraalimentare si participă a doua oară la ardere. Această buclă numită „rece” permite reducerea emisiilor de oxid de azot într-un mod mai eficient decât cu sistemul EGR traditional de înaltă presiune (vezi mai jos) conservând un randament mai bun al motorului si asigurând o ardere mai bună.
Tehnologia EGR de presiune joasă implică o arhitectură motor care minimizează distanta dintre ansamblul catalizator-filtru de particule si intrarea de aer. Vorbim în acest caz de sistem de post-tratament sub turbo. Această apropiere permite :
- Functionarea catalizatoarelor si a filtrului de particule la temperaturi mai ridicate ceea ce favorizează eficienta lor,
- Conceperea unui circuit EGR de presiune joasă compact si eficient.
- Pompă de ulei cu autoreglare si termostat : cilindreea pompei se ajustează pentru a furniza o presiune a uleiului la nivelul necesar în orice moment si pentru a limita astfel consumul de energie. Un captor de temperatură a uleiului ajustează în timp real functionarea pompei, limitând astfel frecările datorate vâscozitătii, cu un beneficiu direct asupra consumului de carburant.
Predispozitie Euro 6: arhitectura Catalizator-Filtru de Particule si tehnologia EGR de presiune joasă facilitează adaptarea motorului la normele Euro 6. În acelasi spirit, raportul volumetric a fost mărit la 15,6 : 1 (fată de 15,2 : 1).
Renault Laguna - 118 de CO2/km - motoarele 2.0 Energy dCi 130 si 150
Renault Laguna inaugurează motoarele 2.0 Energy dCi 130 si 150 :
- Performante: 4,5 litri/ 100 km (130 CP si 150 CP), 118 g de CO2 / km si un câstig de 18 g (13 %), printre cele mai bune din segmentul D,
- Un demaraj excelent: puteri de 96 si 110 kW (130 / 150 CP), cupluri de 320 Nm si respectiv 340 Nm. Timpul de reactie a fost îmbunătătit accentuând astfel senzatia resimtită la volan.
- Tehnologie suplimentară: Stop & Start cu recuperare de energie în fazele de decelerare/frânare, pompă de ulei cu cilindree variabilă, management al temperaturii, EGR răcit,
- Reducerea frecărilor,
- Îmbunătătirea acusticii: mai silentios decât motorul actual.
Comercializarea motoarelor din familia Energy
Renault va introduce progresiv noile motorizări pe toată gama sa. Evolutiile motoarelor existente vor beneficia de pachetul tehnologic dezvoltat cu această ocazie. Este cazul motorului 2.0 dCi al modelului Laguna care devine astfel Energy dCi. Această introducere rapidă a tehnologiilor pe motoarele Renault va contribui la reducerea amprentei de carbon a vehiculelor mărcii.
Sursa: Renault Romania
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu